In elke klas zitten kinderen die weinig of niets durven zeggen. Soms zijn ze extreem verlegen, soms ook is er sprake van selectief mutisme. Hoe ga je als leraar goed met deze leerlingen om? Hoe begeleid je hen, zodat ze uiteindelijk meer van zichzelf laten horen?
Eustache Sollman beschrijft toegankelijk wat selectief mutisme inhoudt en wat het verschil is met extreme verlegenheid. Kinderen met selectief mutisme praten thuis wel, maar in andere sociale situaties, zoals op school, niet of zeer weinig. Angst is de belangrijkste oorzaak; in situaties waarin ze niet hoeven praten, treden ze soms gewoon op de voorgrond.
Daarnaast bevat dit boek veel praktijkvoorbeelden en concrete handreikingen die leraren in het primair en voortgezet onderwijs kunnen inzetten voor zowel kinderen met selectief mutisme als extreem verlegen kinderen. Ook is er aandacht voor de thuissituatie en geeft het boek concrete tips voor ouders.
Voor kinderen met selectief mutisme en extreem verlegen kinderen geldt dat hun mond vaak letterlijk ‘op slot’ lijkt te zitten. Met dit boek krijgen leraren de juiste sleutel!