De wens en de noodzaak om interdisciplinair samenwerken te versterken wordt onder andere ingegeven door maatschappelijke trends. Denk aan teruglopende leerlingaantallen, passend onderwijs en veranderingen in de Jeugdwet. Interdisciplinair samenwerken biedt strategische kansen en kan zorgen voor kwaliteitsverhoging.
In dit boek wordt uitgelegd wat wordt verstaan onder interdisciplinair samenwerken, wie als partners (kunnen) worden gezien en wat succesfactoren en knelpunten zijn.
De auteurs hanteren de volgende uitgangspunten:
* whole child approach. Het kind met al zijn talenten staat centraal;
* Rijnlandse benadering: waarbij het primaire proces wordt georganiseerd vanuit de menselijke maat.
* Vanuit een professionele samenwerking zijn alle partners het best in staat kinderen optimale groei- en ontwikkelingsmogelijkheden te bieden.
Tot slot wordt gekeken naar de competenties die nodig zijn, zoals flexibiliteit, goed kunnen communiceren en een onderzoekende houding.
Leidinggevenden kunnen in dit boek ook inspiratie opdoen in de praktijkverhalen van geïnterviewde professionals uit verschillende disciplines.