Waarderend leren in het voortgezet onderwijs is een boek voor docenten die op positieve en energieke wijze het beste in leerlingen naar boven willen halen.
De afgelopen jaren is er meer aandacht gekomen voor een waarderende benadering in het onderwijs. Een waarderend leerproces is niet gericht op het wegwerken van tekortkomingen, maar juist op het versterken van wat nu al goed werkt. De focus ligt op het ontdekken en ontwikkelen van talenten die leerlingen in huis hebben, op de voortgang die zij maken in hun leerproces en op het vergroten van het plezier dat zij beleven aan leren.
De auteurs maken in dit boek recente inzichten uit de positieve psychologie praktisch toepasbaar voor de onderwijspraktijk. Het boek nodigt docenten en mentoren uit om aandacht te geven aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling. Dit komt niet alleen het leerplezier, maar ook de prestaties ten goede. Thema's als talent, mindset, motivatie en geluk komen uitgebreid aan de orde. Ook laten de auteurs zien hoe een waarderende bril helpt bij het ondersteunen van leerlingen in keuzeprocessen en het versterken van een positieve groepsdynamiek in de klas.
Naast achtergronden en theorie biedt Waarderend leren in het voortgezet onderwijs veel concrete handvatten. Het boek staat vol praktische tips, inspirerende voorbeelden en werkvormen om binnen en buiten de klas mee aan de slag te gaan.