Hoe kan de geschiedenis van technologie onze blik op generatieve AI verrijken?
In het boek AI in het onderwijs. Historische perspectieven en nieuwe mogelijkheden verkent Wouter van der Horst de invloed van historische technologische ontwikkelingen op ons moderne begrip van generatieve AI. Hij laat zien dat ons huidige beeld vaak wordt beperkt door het ‘Horseless Carriage Syndrome’, een fenomeen waarbij we de mogelijkheden van nieuwe technologieën proberen te duiden vanuit hedendaagse perspectieven.
Door gebruik te maken van bewezen mediatheorieën illustreert Van der Horst hoe historisch bewustzijn ons kan helpen de
impact van AI in het onderwijs, zowel nu als in de toekomst, beter te beoordelen. Dit boek nodigt je uit om kritisch na te denken over de kansen en risico’s van generatieve AI in het onderwijs, en hoe die technologie ons begrip van menselijke intelligentie en creativiteit kan hervormen en uitdagen.
OVER DE AUTEUR
Mediatechnoloog Wouter van der Horst is als practor verbonden aan het Practoraat Mediawijsheid in Amsterdam. Met een
achtergrond in het geschiedenisonderwijs en de internationale museumwereld weet Van der Horst het verleden, het heden en de toekomst feilloos met elkaar te verbinden.