Omgaan met dood in de klas

Voorzijde
35,00
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 33,25 i
+
Bestel
ISBN: 9789492398802
Uitgever: ACCO Uitgeverij b.v.
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Jos van den Brand
Druk: 1
Pagina's: 176
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2025
NUR: Onderwijs en opvoeding

Een ingrijpende gebeurtenis als de dood heeft een grote impact op leerlingen én leraren. Elke

situatie is uniek en elk kind reageert anders op verlies en de heftige gevoelens die daarbij komen

kijken. Hoe kun je dan als leraar zo compleet mogelijk ondersteuning bieden aan de specifieke

leerling, maar ook aan de klas als geheel?

In Omgaan met dood in de klas maakt auteur Jos van den Brand beginnende en ervaren leraren

vertrouwd met de pedagogiek van de dood. Aan de hand van praktijkverhalen waarin leraren

hun ervaringen delen en de door hen gemaakte keuzes toelichten, word je als lezer bekend gemaakt

met de theorie die helpt om het handelen te begrijpen.

Het boek is ingedeeld in vier delen.

Deel 1 gaat over je levensverhaal, ervaringsleren en het pedagogische handelen. Met oefeningen

onderzoek je je eigen betekenis die je aan de dood hebt gegeven.

In deel 2 wordt er stilgestaan bij de rol van symbolen, rituelen en jeugdliteratuur.

Deel 3 behandelt het onderwerp suïcide en geeft handvatten hoe om te gaan met de ervaring van het

radicaal vreemde.

Voor deel 4 interviewde de auteur verlies- en rouwexperts over hun werkwijze en beschrijft hij

wat leraren daarvan kunnen leren.

Elk hoofdstuk sluit af met vragen die helpen om de praktijkverhalen en theorieën toe te passen

op de eigen situatie van de lezer. Dat maakt het boek geschikt voor zowel leraren in opleiding als

leraren in het basisonderwijs.

OVER DE AUTEUR

Dr. Jos van den Brand is als lerarenopleider en senior onderzoeker verbonden aan het lectoraat

Professionaliseren met Hart en Ziel van de Thomas More Hogeschool in Rotterdam. Zijn expertise

is praktijkgericht onderwijsonderzoek over het pedagogische handelen en zingeving.

Hij publiceerde eerder Levensverhaal en pedagogische handelingsoriëntatie in de laatmoderne tijd.