De school representeert als geen andere plek de maatschappij: ze staat er middenin.
Via de leerlingen komen armoede, discriminatie, zorgen rond het klimaat, toenemende
prestatiedruk en de invloed van sociale media de school in. Al deze aspecten spelen een
cruciale rol in het leven van kinderen en jongeren.
Schoolteams werken met hun leerlingen hard in het aangaan van deze uitdagingen, maar
staan steeds meer onder druk. Bij toenemende problemen is de stap naar individuele
ondersteuning of jeugdhulp snel gemaakt.
Met dit boek willen we andere oplossingen aanreiken. Scholen benutten hierbij kansen in
de omgeving. Dit doen ze vanuit een steunend netwerk rond gezinnen, een gezonde leefomgeving
en belangrijke voorzieningen in de buurt, wijk of regio. Met een blik die ook over de
schoolmuren heen gericht is, zetten ze in op empowerment van hun teams én van de leerlingen.
Zo bouwen ze aan een stevige pedagogische basis. Dit doen ze samen met de leerlingen,
de ouders, hun netwerken en partners in en rond de school. Samen kun je tenslotte
de wereld aan.
Dit boek is een bron van inspiratie voor alle onderwijsprofessionals die trots zijn op wat
ze doen en die openstaan voor nieuwe inzichten. Dit zijn zowel directies van scholen en
teamleiders als intern begeleiders, ondersteuningscoördinatoren, mentoren en leraren.
Ook biedt het krachtige handvatten voor partners die vanuit het jeugddomein met scholen
samenwerken en voor opleidingen van toekomstige onderwijs- en jeugdprofessionals.
OVER DE AUTEURS
Anja Verwoerdt heeft haar roots in het onderwijs, is eigenaar van een adviesbureau en
publiceerde eerder over interprofessionele samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp.
Als orthopedagoog-generalist, GZ-psycholoog (K&J) en onderwijsadviseur gelooft ze in de
kracht van de omgeving rond jeugdigen en gezinnen. Ze ziet hoe schoolteams hierin met
succes het voortouw nemen.
Chaja Deen heeft ervaring als orthopedagoog in het voortgezet onderwijs en in de jeugdzorg
en werkt nu bij het Nederlands Jeugdinstituut. Daar richt ze zich op het versterken van
kansen, welbevinden en talenten in en rond het onderwijs. Haar overtuiging is dat slimme
samenwerking tussen betrokkenen, ook op beleidsniveau, helpt bij het floreren van jeugd,
gezinnen en scholen.