A Study of Syntax beschrijft hoe binnen de Engelse taal woorden samen woordgroepen en
zinnen vormen. Het boek bevat gedetailleerde analyses, uitgebreide toelichtingen, voorbeeldzinnen
en praktische oefeningen. Het is dan ook onmisbaar voor studenten Engels die zinsbouw
volledig willen doorgronden.
In plaats van te kiezen voor een benadering waarbij zinnen worden opgebouwd vanuit woordsoorten,
is in A Study of Syntax gekozen voor een opzet waarbij de zin zelf het startpunt is.
Het is dus niet nodig om vanaf het begin al meteen te weten wat bijvoorbeeld een voorzetsel
of een bijwoord is.
Stap voor stap werkt het boek zich vervolgens in analyse naar beneden. Onderweg komen bij
iedere ‘laag’ de verschillende begrippen en technische termen voorbij waarmee studenten dan
ook kunnen oefenen. Dezelfde zinnen komen op verschillende momenten terug om steeds
diepere niveaus van analyse te illustreren.
Marina Bouckaert-den Draak studeerde Engelse Taal en Cultuur aan de Universiteit Utrecht
en werkt sinds 2008 als lerarenopleider bij Fontys Hogescholen. Daar geeft zij onder andere
cursussen taalkunde en vakdidactiek. Zij promoveerde in 2017 aan de University of Roehampton
op onderzoek naar de invloed van het ontwikkelen van eigen lesmateriaal op de professionele
groei van docenten Engels.
Lucas Ederveen studeerde Engelse Taal- en Letterkunde aan de universiteiten van Nijmegen en
Glasgow, en Europese Studies aan de Katholieke Universiteit Leuven. Na vele jaren werkzaam te
zijn geweest in het secundair onderwijs is hij sinds 2009 verbonden aan de lerarenopleiding van
Fontys Hogescholen in Tilburg.
Lilian van Oostende-Beijnsberger studeerde Engelse Taal en Cultuur en Taalwetenschappen
aan de Universiteit Utrecht. Daarna heeft zij verschillende jaren in het secundair onderwijs
gewerkt als docent Engels. Sinds 2011 werkt zij als lerarenopleider bij Fontys Hogescholen.
Daar geeft zij op bachelorniveau onder andere cursussen taalkunde, fonetiek en taalvaardigheid.