Tussen thuis en school (Heruitgave)

Handboek contextuele leerlingbegeleiding

Voorzijde
Inkijkexemplaar
37,25
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 35,39 i
+
Bestel
ISBN: 9789492398406
Uitgever: Acco
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Ard Nieuwenbroek Piet Gieles Wim van Mulligen
Pagina's: 170
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2020
Voorgeschreven bij o.a.: Christelijke Hogeschool Ede (CHE)
Vervanger van: 9789033448706
NUR: Pedagogiek

Tussen thuis en school is hét basishandboek voor contextuele leerlingbegeleiding. Vanuit een contextuele

kijk geeft het iedereen die jongeren begeleidt handvatten die leiden tot een meer verdiepende

vorm van ondersteuning.

Aan de basis hiervan staat het inzicht dat ook ouders, direct of indirect, bij het proces betrokken

moeten worden. Iedere leerling heeft immers zijn eigen unieke netwerk van relaties, waarin de

loyaliteitsband met de ouders centraal staat. De verbondenheid tussen ouders en kind kan nooit

echt verbroken worden, omdat die is ontstaan door het geven en ontvangen van het leven zelf.

Ook daarna blijft geven en ontvangen een belangrijk thema in de verbinding, die overigens altijd in

beweging is.

Deze dynamische loyaliteitsband heeft een sterke invloed op het schoolleven van de leerling.

Als bijvoorbeeld de onderlinge relatie tussen ouders en kind uit balans is geraakt of stagneert,

komt dat vaak op school tot uiting in ongewoon gedrag en zwakkere leerprestaties. Bij ernstigere

problemen, bijvoorbeeld concentratiegebrek, faalangst, agressief en depressief gedrag, is er ‘tussen

thuis en school’ vaak meer aan de hand dan we kunnen vermoeden.

Wanneer een begeleider aandacht heeft voor de loyaliteitsband die tussen de leerling en zijn ouders

bestaat en daarnaast oog heeft voor het evenwicht tussen geven en ontvangen, komt hij tot de kern

van de situatie. Pas dan doet hij echt recht aan zowel de leerling, de ouders als hemzelf.

Dit boek is een grondige bewerking en uitbreiding van de eerste uitgave in 2001. De voorbije twintig

jaar is het onderwijs sterk veranderd en werd het dan ook tijd het boek te herzien en de nieuw

opgedane kennis en ervaring erin te verwerken. Daarmee is het een echt contextueel handboek

geworden.