Uit de praktijk blijkt dat (intern) begeleiders zoeken naar hoe ze hun werkzaamheden
kunnen invullen en op welke manier ze van meerwaarde kunnen zijn voor het onderwijs.
Dit boek gaat in op de taken en de verantwoordelijkheden van de intern begeleider en op
posities die een intern begeleider kan innemen binnen het schoolteam. Van belang zijn de
visie op zorg, de plek van de intern begeleider in de school, wie jij bent als intern begeleider,
de intern begeleider als nieuwsgierige onderzoeker, als begeleider en als aanjager
van teamleren.
De auteurs dagen je uit om je eigen visie als uitgangspunt te nemen voor de praktische
invulling van jouw rol als intern begeleider binnen de school waar je werkt. Ze geven veel
voorbeelden uit de praktijk, waaraan je je eigen praktijksituatie kunt spiegelen.
Onder meer de volgende vragen komen aan bod:
Hoe zet je als intern begeleider de kwaliteit van het onderwijs op de kaart?
Welke begeleiding past bij jou en je collega’s?
Waar vind je, in het belang van het kind, de leerkracht en de school, invalshoeken die
minder voor de hand liggen?
Hoe help je iemand verder in zijn ontwikkeling en hoe benut je de diversiteit van het team?
Hoe inspireer je je team om te streven naar constante verbetering?
Dit boek laat je anders denken, anders kijken naar wat je misschien vanzelfsprekend
vond en geeft je antwoorden. Het biedt stof tot nadenken en laat je onderzoeken wat jij
belangrijk vindt samen met je team. Gebruik dit boek met veel plezier en neem de ruimte
om een Inspirerend Begeleider te zijn.