Dit boek gaat over interprofessioneel samenwerken tussen professionals uit twee verschillende domeinen:
onderwijs en jeugdhulp. Ze krijgen steeds meer met elkaar te maken, maar weten niet altijd hoe ze
optimaal kunnen samenwerken, bijvoorbeeld door samen doelgericht plannen te maken voor leerlingen
die jeugdhulp krijgen.
De volgende vragen staan in dit boek centraal: wanneer en waarom werkt interprofessioneel
samen-werken? Wat zijn hierbij de succes- en de belemmerende factoren?
Onderbouwd met theoretische principes en praktijkkennis, geeft de auteur handreikingen voor
succesvol interprofessioneel samen-werken. Ze stapt hierbij voortdurend de grenzen van de domeinen
onderwijs en jeugdhulp over.
Het boek is primair bedoeld voor onderwijs- en jeugdhulpprofessionals, die met elkaar
samenwerken. In het onderwijs zijn dit leraren (docenten), mentoren, intern begeleiders,
zorgcoördinatoren, gedrags-specialisten en directies, maar ook schoolpsychologen,
orthopedagogen en (school)maatschap-pelijk werkers. In de jeugdhulp zijn dit orthopedagogen,
psychologen, psychotherapeuten, systeem- therapeuten, ouderbegeleiders, maatschappelijk
werkers, sociotherapeuten, pleeg- en jeugdzorg-werkers en pedagogisch medewerkers.
Dit boek is in samenwerking met Tanja van Beukering tot stand gekomen.
Anja Verwoerdt startte haar loopbaan in het onderwijs en werkte daarna als orthopedagoog-generalist/GZ-psycholoog (K&J) en onderwijsadviseur bij een instelling voor gespecialiseerde jeugdhulp in Duivendrecht (de Bascule, nu Levvel). Momenteel is ze jeugdpsycholoog in een wijkteam (Ouder- en Kindteam) in Amsterdam.
Tanja van Beukering is pedagoog en onderwijskundige. Zij publiceerde over handelingsgerichte diagnostiek, handelingsgericht werken en gedragsproblemen in scholen (www.deonderwijsadviseurs.nl)