Voor het leren en de ontwikkeling van kinderen is altijd veel aandacht. Vaak gaat het daarbij vooral om vakken op school. Dat kinderen naast leren op school ook graag spelen, en wat eigenlijk het belang is van spelen, daar gaat dit boek over.
De auteurs gaan in op hoe spelen bijdraagt aan alle ontwikkelingsdomeinen en
geven daarnaast achtergrondinformatie om inzichtelijk te maken hoe spelen
eruit ziet. De auteurs vestigen tevens de aandacht op de omgeving waarin spelen
plaatsvindt.
De rol van de professionele volwassene bij spel en spelen is uiterst belangrijk: in de buurt zijn maakt dat kinderen zich veilig voelen; kinderen laten in hun spel zien hoe ze zich ontwikkelen en je kunt signaleren waar mogelijk extra zorg nodig is.
Vanwege het belang van spelen is het noodzakelijk om te weten hoe je het spelen
van kinderen kunt stimuleren: ruimte geven, materialen beschikbaar stellen en
meegaan in hun beleving.
Het grootste deel van het boek bestaat uit een breed en rijk overzicht van manieren om spelen te bevorderen bij kinderen van 2 tot 13 jaar. Het boek bevat concrete suggesties voor kinderen in de leeftijd van kinderopvang tot en met het
einde van de basisschool. De ideeën zijn uitvoerbaar met kinderen alleen of met
kinderen in een kleine of grote groep.