Iedereen krijgt wel eens te maken met de media. Of je nu manager bent bij een bedrijf of specialist in een ziekenhuis. Maar woordvoering is zeker niet ieders favoriete bezigheid. En soms is er zelfs 'angst' voor journalisten ("ze doen alles voor die ene nieuwsscoop").
Maar er is ook een wederzijdse afhankelijkheid. Media zijn namelijk afhankelijk van jou omdat zij nieuws nodig hebben. En jij wilt graag jouw verhaal kwijt, waarmee je de beeldvorming wil beïnvloeden van jezelf of jouw organisatie. De media zijn de snelste weg naar de omgeving. Bovendien beschouwt het publiek de journalistieke kolommen nog altijd als geloofwaardig en betrouwbaar.
Journalisten zijn dus de nieuwsbron voor het publiek. Maar bijvoorbeeld bij een crisis spelen zij met hun informatie ook vaak een rol in het aanjagen van een oplossing of dragen zij met hun informatie bij aan de publieke veiligheid. Kortom: journalisten hebben een cruciale positie in onze samenleving. Beschouw ze dus als je vrienden en bouw actief een relatie met de voor jou belangrijke media. Respect voor de rol die journalisten vervullen is daarbij randvoorwaarde. Net als de 'spelregels' die altijd gelden in relaties. Wees eerlijk, open en transparant. Zorg er bovendien voor dat je woordvoering professioneel benadert en dat je je goed voorbereidt.
Dit boek biedt je 46 praktijklessen voor mediawoordvoering en het omgaan met
journalisten. Doe er je voordeel mee en gebruik het als hulpmiddel bij de
voorbereiding van media-optredens. Je zult zien dat je niet perse Barack
Obama hoeft te zijn om van jouw media-optreden een succes te maken.
Over de auteur:
Frank Peters is mede-eigenaar van VIRTUS Communications en expert op het gebied van reputatiemanagement, crisismanagement en issuemanagement. Hij adviseert bestuurders en toezichthouders van gerenommeerde (multinationale) ondernemingen, branche-organisaties en zorginstellingen.