Kerken die leeglopen en marginaal worden, is dat erg? Niet volgens de eigenzinnige theoloog Bas Leenman. Hij stelt dat niet de kerk de toekomst heeft, maar de maatschappij die uit haar voortkomt. Het 'stuklopen van God' biedt nieuwe kansen: bedrijven zullen kerkelijk erfgoed in hun ethiek integreren en naastenliefde zal het cement daarvan zijn, ter wille van hun eigen functioneren en voortbestaan. De kerk kan na het zaaien eindelijk oogsten.
Uniek in dit boek is jarenlange briefwisseling tussen Bas Leenman en K.H. Miskotte. Zij verschilden inhoudelijk sterk, maar er was ook grote vriendschap. Van Leenmans flexibele en maatschappijbewuste denken getuigt zijn hele nagelaten werk: zijn autobiografische aantekeningen, zijn teksten voor gespreksavonden, brochures, tijdschriften, en zijn exegeses en lezingen. Leenman werkte het gedachtegoed van Rosenstock verder uit in mooie stukken over de Deutero-Jesaja, over taal, en de toenmalige politieke situatie in Amerika en Israel. Uit alles blijkt Leenmans intense betrokkenheid bij de historische gebeurtenissen van zijn tijd en zijn profetische blik op (inmiddels) onze tijd, het 'tijdperk van de maatschappij'.
BAS LEENMAN (1920-2006) studeerde theologie aan de Wika-opleiding (Werkers in kerkelijke arbeid) en werkte onder andere als industriepastor, computerprogrammeur en coach voor ex-psychiatrische patiƫnten. Leenman had nauw contact met K.H. Miskotte, en met Eugen Rosenstock-Huessy wiens gedachtegoed hij in Nederland introduceerde.
Uw helder verstand en warm gemoed, gevoed en gesteund door pioniers (die ik niet volgen kan) als de oude, vurige Rosenstock, zullen u tot een goed instrument kunnen maken. Gaarne volg ik u van verre op uw gangen. - Miskotte over Leenman
Pionier, verkenner, uitdager, en een profetische gestalte, dat was Bas Leenman. - Dr. R.H. Reeling Brouwer in zijn 'Woord vooraf'