Het Grote Deugdenboek voor het onderwijs geeft een heldere uitleg van de vijf strategieën van The Virtues Project™, eenvoudige manieren om actief en bewust aandacht te schenken aan de positieve eigenschappen waarover iedereen beschikt.
Het is een must have voor leerkrachten die de positieve basis(houding) zuiver willen leren kennen en toepassen. Hoewel het boek primair gericht is op het basisonderwijs, kan het vanzelfsprekend ook goed gebruikt worden op alle plaatsen waar men te maken heeft met opgroeiende kinderen.
Deel één is gewijd aan de vijf strategieën. Deze worden stuk voor stuk toegelicht, ook met praktijkvoorbeelden. Aan het eind van elk hoofdstuk staan activiteiten voor leerlingen en activiteiten voor de hele school.
In het tweede deel staan 52 deugden beschreven, volgens een vast patroon, bijvoorbeeld:
Wat is geduld?
Waarom is geduld belangrijk?
Hoe pas je geduld toe? (met aantal herkenbare situaties)
Reflectievragen
Tekens van succes
Activiteiten met de betreffende deugd en citaten
The Virtues Project is in 1994 is het door de Verenigde Naties uitgeroepen als beste opvoedprogramma ooit, geschikt voor alle culturen en religies. Het heeft inmiddels z’n weg gevonden naar meer dan 140 landen. Het wordt toegepast in gezinnen, in de kinderopvang, op scholen en in organisaties.
De boeken en de kaarten bieden in principe voldoende houvast om met de deugden aan de slag te gaan. Wereldwijd, ook in Nederland en België, geven gecertificeerde Virtues Project Facilitators inspirerende deugdentrainingen die de toepassing van het gedachtegoed gemakkelijker en effectiever maakt.
In het boek vind je een link naar de website van de uitgever. Die biedt een pakketje werkbladen aan (een pdf die je kunt downloaden) en andere educatieve materialen en trainingen rondom deugdenonderwijs.