De rekenvaardigheid van de Nederlandse kinderen daalt al bijna twintig jaar. Is het rekenonderwijs eigenlijk nog wel van deze tijd? Hoe kan het beter? Wat kunnen we leren van de wetenschap? Maar vooral: hoe leren we onze kinderen weer rekenen?
Effectief rekenonderwijs op de basisschool verbindt de theorie met de praktische toepassing in de klas. Elk hoofdstuk kun je als een apart artikel lezen. Jij bepaalt dus de volgorde waarin je het boek leest, op basis van wat je interessant vindt of wat je nodig hebt voor je eigen ontwikkeling of dagelijkse praktijk. In de afzonderlijke hoofdstukken komt het volgende aan de orde:
* Visies op rekenonderwijs: realistisch versus traditioneel
* Effectief rekenonderwijs in de klas
* Omgaan met verschillen: zwakke en sterke rekenaars
* Het belang van automatiseren
* Verhaal- en contextsommen
* Effectief rekenonderwijs in de school
Dit boek gaat uit van het traditioneel rekenonderwijs als basis voor rekensucces en -plezier bij leerlingen. Het breekt met de uitgangspunten van het realistisch rekenonderwijs en zet daar een gefundeerd en inspirerend alternatief tegenover.
Met veel handige overzichten en hulpmiddelen die je kunt downloaden voor direct gebruik.
Dit boek is bedoeld voor leerkrachten, intern begeleiders, schoolleiders en pabo-studenten.