Een goede leraar beschikt niet alleen over didactische competenties en vaardigheden, maar werkt als opvoeder ook in een pedagogische relatie met zijn leerlingen. Leerlingen, die een eigen wereld mee de klas in nemen. Met normen en waarden die soms niet overeenkomen met jouw ideeën van 'goed gedrag'.
Geweldloos Verzet, intussen effectief gebleken bij ernstige gedragsproblematiek en schoolweigering, is een manier van denken en doen waarin je naar eigen gedrag durft te kijken en samen met anderen stelling neemt tegen probleemgedrag in je klas.
Geweldloos Verzet wordt gekenmerkt door nabijheid en steun in plaats van afstand en macht. Het gaat er niet om de macht te hebben of de baas te zijn: dat leidt slechts tot strijd en escalatie. Door controle over eigen gedrag te nemen worden escalaties voorkomen. Je smeedt het ijzer als het koud is: eerste stap is daarom altijd te de-escaleren om er later op een rustig moment op terug te komen. Door zo aanwezig te zijn in het leven van een leerling kunnen leraren bijdragen aan vermindering van gedragsproblemen.
Gedragsproblemen los je niet in je eentje op. Daar heb je anderen bij nodig. Juist door met collega's, ouders en het netwerk van de leerling samen te werken laat je zien dat je een professional bent, die gebruikmaakt van alle aanwezige krachten. Het benutten van eigen sterke kanten en die van de ander, het laten overnemen door anderen van dingen waar je zelf niet zo goed in bent, zorgt voor een wij-gevoel in school, dat maakt dat het contact met 'moeilijke' leerlingen weer kan worden hersteld. Er wordt een gezamenlijke basis gelegd die ouders en school niet langer tegenover elkaar plaatst, maar juist samenbrengt in een gezamenlijke doelstelling: we willen weer in relatie komen met deze leerling zodat het beter met hem gaat.
In dit boek worden de basisprincipes van Geweldloos Verzet beschreven, kernbegrippen uitgelegd en aan de hand van voorbeelden krijg je een stappenplan waar je als individuele leraar direct mee aan de slag kunt gaan.