De maatschappij is fors aan het veranderen. Die ontwikkelingen hebben grote effecten op het onderwijs. Om te kunnen anticiperen op alle veranderingen die op het onderwijs afkomen, lijkt het ontwikkelen naar een professionele leergemeenschap een kansrijke aanpak.
In een professionele leergemeenschap staan vier processen centraal: samen veranderen, samen werken, samen leren en samen leiden.
In een professionele leergemeenschap ligt de focus op het leren van de leerlingen en het zo goed mogelijk inrichten van het leerproces. Dat vraagt hoogwaardig vakmanschap van leraren, schoolleiders en andere onderwijsmensen. Opvallend genoeg staat een belangrijke motor achter de ontwikkeling van vakmanschap, strategisch human resource beleid, nog in de kinderschoenen. Bovendien heeft het vaak een instrumenteel karakter.
In het eerste deel van dit boek kijken we naar ontwikkelingen in het onderwijs en wat nu eigenlijk een professionele leergemeenschap is. En wat is dan strategisch hr-beleid op basis van verbinden, vertrouwen en vakmanschap? In het tweede deel werken we samen veranderen, samen werken, samen leren en samen leiden verder uit. In het derde en laatste deel verkennen we de mogelijkheden van verschillende hr-instrumenten die kunnen bijdragen aan het ontwikkelen naar een professionele leergemeenschap.
Er is geen blauwdruk van een professionele leergemeenschap omdat het leren van leerlingen centraal staat. Strategisch hr-beleid zorgt ervoor dat iedere onderwijsinstelling kan ontwikkelen naar een unieke professionele leergemeenschap die ervoor zorgt dat iedereen samen kan leren.