De tweede (gele) laag van de PBS-piramide bestaat uit interventies voor de groep risicoleerlingen; 10-15 procent van de kinderen op school behoort tot deze groep. Hoewel zij geen intensieve, persoonlijke begeleiding nodig hebben zoals op het rode niveau, maar ook niet voldoende hebben aan de preventieve, schoolbrede interventies die voor alle leerlingen gelden (het groene niveau), is de kans aanwezig dat zij ernstige gedragsproblemen ontwikkelen als ze niet op een positieve manier worden benaderd en begeleid in hun schoolloopbaan. Speciaal voor deze leerlingen is het Behavior Educational Program (BEP) ontwikkeld. In dit boek beschrijven de auteurs bewezen effectieve interventies die leerlingen - van kleuters tot middelbare scholieren - ondersteunen bij het ontwikkelen van onder andere sociale skills en zelfmanagementvaardigheden. De in dit boek beschreven strategieën omvatten onder andere een dagelijkse check-in en check-out, feedback op gedrag, positieve aandacht van volwassenen en een sterke samenwerking tussen school en thuis. Het BEP-programma kan zowel voor individuele leerlingen als bij groepen worden toegepast. Het succes ervan hangt af van maatwerk; een basisschool verschilt van een vo-school en bovendien heeft iedere school zijn eigen cultuur. In dit boek wordt hier een apart hoofdstuk aan gewijd. Net als alle andere PBS-producten van Pica wordt ook dit boek voor de specifiek Nederlandse onderwijssituatie bewerkt door Monique Baard, PBS-coach en -trainer.