Techniek en management zijn twee verschillende werelden. Topmanagers
denken vooral in termen als kosten en baten, toegevoegde waarde, nieuwe
markten, veiligheid, imago(schade), kansen en risico’s. Onderhoud lijkt geen
belangrijk punt te zijn op hun agenda. Onderhoudsmanagers denken in termen
van techniek, storingen, technische problemen, onderhoudsplanningen en niet
zozeer in kosten en baten. Door dit verschil in denken ontgaat het de meesten
dat de onderhoudsfunctie veel toegevoegde waarde en kansen kan creëren
voor de organisatie.
Profijtgedreven Onderhoud brengt beide werelden samen. Het boek beschouwt
onderhoud als een `technomische’ (technisch-economisch) activiteit.
Het beschrijft een bewezen aanpak waarmee Onderhoud zo is te organiseren
dat ze aantoonbaar bijdraagt aan de winst van de organisatie, en ook aan de
potentiële mogelijkheden tot product- en procesverbetering.
In deze derde herziene druk is ook aandacht voor ontwikkelingen als Asset
Performance Management en Maintenance 4.0.
Profijtgedreven Onderhoud is bedoeld voor topmanagers, financieel managers
en onderhoudsmanagers. Het biedt hen de informatie om het onderhoud aan
de productie-installaties profijtgericht in te richten. Onderhoudsmanagers leren
ook het financieel-economisch belang van assets kennen. Dit boek draagt bij
aan hun ontwikkeling tot ‘technoom’. Als technoom is de onderhoudsmanager
een gelijkwaardige gesprekspartner voor het topmanagement, ofwel
`boardroom-fähig’.
Deze Management Guide is ook interessant voor de andere stafleden van
de onderhoudsorganisatie, zoals de Maintenance Engineers en Reliability
Engineers, alsmede voor Operations Managers.