Kort na de start van de vrijeschool in 1919 richtte Rudolf Steiner op verzoek van ouders van de school het vrije godsdienstonderwijs in, waarin – totaal onafhankelijk van elke kerkelijke richting – de natuurlijke religiositeit van de kinderen werd behoed, gevoed en begeleid.
Herbert Hahn, de eerste leraar die de door Rudolf Steiner geïnitieerde lessen religieuze oriëntatie op zich nam, reikt in de cursus die in dit boek is weergegeven talloze gezichtspunten aan, ideeën, voorbeelden, achtergronden en praktische handvatten om op een vrije manier te werken aan religieuze oriëntatie en godsdienstonderwijs.
Eerbied en respect voor de natuur, de aarde en de mens, begrip voor het menselijk streven dat zich uit in biografieën, en de uiteenzetting met de verschillende visies op het geestelijk leven van de mens zijn motieven en invalshoeken voor de verschillende leeftijdsgroepen.
Dit boek kan een inspiratiebron zijn voor elke opvoeder en tevens geeft het voor zoekende mensen een schat aan beelden, gedachten en beschouwingen die een aansporing kunnen zijn voor een verdere eigen oriëntatie.
‘Groeit een kind zonder religieuze opvoeding op, dan ontwikkelt het zich als een slingerplant die zich zonder vaste steun niet van de grond kan opheffen. Hij gaat woekeren en blijft aan de grond gekluisterd.’