Praktijkgericht onderzoek / Druk 3

Opzetten, uitvoeren, analyseren en rapporteren

Voorzijde
Achterzijde
Inhoudsopgave;
Inkijkexemplaar
45,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 43,65 i
+
Bestel
ISBN: 9789491743955
Uitgever: Concept uitgeefgroep
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Mandy van der Velde Paul Jansen Josje Dikkers
Druk: 3
Relevante opleidingen: Bedrijfskunde Automotive
Pagina's: 228
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2018
Voorgeschreven bij o.a.: Hogeschool Rotterdam Haagse Hogeschool (HHS)
Vervanger van: 9789491743238
Categorie: Onderzoeksvaardigheden
NUR: Bedrijfskunde algemeen

In dit boek staat de relevantie van onderzoek voor de praktijk centraal. Op overzichtelijke en concrete wijze wordt uitgelegd wat onderzoek inhoudt. Praktijkgericht onderzoek; opzetten, uitvoeren, analyseren en rapporteren doorloopt de vijf fasen uit de cyclus voor praktijkgericht onderzoek.

De eerste fase behelst een probleemanalyse waarin de probleemdefinitie van de studie wordt opgesteld. Hierin worden het doel en de centrale vraagstelling van de studie bepaald in overleg met de betrokken organisatie (de opdrachtgever).

De tweede fase is het bestuderen van de bronnen en het bouwen van het conceptueel model. In deze fase staat literatuuronderzoek (wetenschappelijke, vak- en organisatieliteratuur) centraal, op basis waarvan het onderzoeksmodel wordt opgesteld.

De derde fase is het ontwerpen van het plan van aanpak. In deze fase is het zaak de studie in detail op te zetten (wordt het een vragenlijststudie onder alle afdelingen van de betrokken organisatie of worden het enkele interviews met sleutelfiguren?).

De vierde fase bestaat uit het uitvoeren van het onderzoek. Hierin worden de data verzameld

(fase 4a) en vervolgens geanalyseerd (fase 4b) om het onderzoeksmodel uit de tweede fase te

kunnen toetsen. In sommige gevallen wordt er in deze fase ook een interventie (bijvoorbeeld

de invoering van een nieuw beoordelingssysteem) geïmplementeerd.

En ten slotte fase vijf: conclusies trekken en evalueren. In deze laatste fase worden de onderzoeksvragen beantwoord aan de hand van de resultaten en worden praktische aanbevelingen

gegeven aan de opdrachtgever.