Effectief communiceren en beïnvloeden / Druk 1

persoonlijk inzicht, gesprekstechnieken en beïnvloedingsvaardigheden

Voorzijde
Achterzijde
Huidige versie niet beschikbaar:

Effectief communiceren en beïnvloeden / Druk 1

ISBN: 9789491743146
Uitgever: Concept uitgeefgroep
Verschijningsvorm: Hardcover
Auteur: Natasja Loomans
Druk: 1
Relevante opleidingen: Ad Ondernemerschap & Retail Management Bestuurskunde/Overheidsmanagement HBO-ICT Ruimtelijke Ordening en Planologie Technische Bedrijfskunde
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2015
Voorgeschreven bij o.a.: Saxion
NUR: Communicatiekunde algemeen

Gesprekken over besluitvorming voeren we dagelijks. Of het nu gaat om een sollicitatiegesprek, een vergadering of een aankoopgesprek, u hebt invloed op de beslis­singen die tijdens die gesprekken worden genomen. Hoe kunt u die gesprekken en uw gesprekspartners beïnvloeden, zodat u uw doel bereikt? Dit boek geeft antwoord op die vraag.

In vier overzichtelijke delen krijgt u tools en achterliggende theorie aan­gereikt. Hiermee voert u efficiëntere gesprekken en kunt u invloed uitoefenen op de uitkomst ervan.

In het eerste deel staan uw eigen persoonlijkheid en uw gespreksvaardigheden cen­traal. Hoe u waarneemt, denkt en beslist bepaalt hoe u overkomt en communiceert. Een succesvolle professional kent zichzelf en kan zijn gedrag, toon, woordgebruik en houding op de omgeving aanpassen.

In deel twee krijgt u een overzicht van communicatiemodellen en -tools die zich in de praktijk bewezen hebben. Inspirerende praktijkvoorbeelden laten u zien hoe u de theorie in de praktijk brengt, zodat u uw eigen gesprekken en die in uw omgeving kunt analyseren.

De centrale vraag in het derde deel is: welke gesprekstechnieken en welk gedrag zorgen ervoor dat de ander handelt of besluit zoals u wilt? Welke aanpak is effectief in welke situatie? U verbetert uw eigen beïnvloedingsvaardigheden met behulp van theorieën over beïnvloedingsstrategieën. Belangrijke kernwoorden hierbij zijn res­pect, vertrouwen en authenticiteit. U leert geen trucje, maar ontdekt uw eigen beïn­vloedingskrachten en bouwt deze uit.

Deel vier werkt een aantal specifieke gesprekssituaties uit. U krijgt do's en don'ts aan­gereikt en leert wat u in welke situatie het beste kunt doen.

Dit boek daagt u uit te experimenteren met nieuw gedrag. U verbetert uw gespreks­technieken en krijgt meer zelfvertrouwen in gesprekken, omdat u weet hoe u in een gesprek uw doel bereikt. U verlegt uw grenzen en gaat moeilijke situaties niet meer uit de weg. Kortom: communiceren met anderen gaat u makkelijker af.