Gesprekken over besluitvorming voeren we dagelijks. Of het nu gaat om een sollicitatiegesprek, een vergadering of een aankoopgesprek, u hebt invloed op de beslissingen die tijdens die gesprekken worden genomen. Hoe kunt u die gesprekken en uw gesprekspartners beïnvloeden, zodat u uw doel bereikt? Dit boek geeft antwoord op die vraag.
In vier overzichtelijke delen krijgt u tools en achterliggende theorie aangereikt. Hiermee voert u efficiëntere gesprekken en kunt u invloed uitoefenen op de uitkomst ervan.
In het eerste deel staan uw eigen persoonlijkheid en uw gespreksvaardigheden centraal. Hoe u waarneemt, denkt en beslist bepaalt hoe u overkomt en communiceert. Een succesvolle professional kent zichzelf en kan zijn gedrag, toon, woordgebruik en houding op de omgeving aanpassen.
In deel twee krijgt u een overzicht van communicatiemodellen en -tools die zich in de praktijk bewezen hebben. Inspirerende praktijkvoorbeelden laten u zien hoe u de theorie in de praktijk brengt, zodat u uw eigen gesprekken en die in uw omgeving kunt analyseren.
De centrale vraag in het derde deel is: welke gesprekstechnieken en welk gedrag zorgen ervoor dat de ander handelt of besluit zoals u wilt? Welke aanpak is effectief in welke situatie? U verbetert uw eigen beïnvloedingsvaardigheden met behulp van theorieën over beïnvloedingsstrategieën. Belangrijke kernwoorden hierbij zijn respect, vertrouwen en authenticiteit. U leert geen trucje, maar ontdekt uw eigen beïnvloedingskrachten en bouwt deze uit.
Deel vier werkt een aantal specifieke gesprekssituaties uit. U krijgt do's en don'ts aangereikt en leert wat u in welke situatie het beste kunt doen.
Dit boek daagt u uit te experimenteren met nieuw gedrag. U verbetert uw gesprekstechnieken en krijgt meer zelfvertrouwen in gesprekken, omdat u weet hoe u in een gesprek uw doel bereikt. U verlegt uw grenzen en gaat moeilijke situaties niet meer uit de weg. Kortom: communiceren met anderen gaat u makkelijker af.