Leerkrachten vormen het menselijk kapitaal van de school. Zij doen er het meeste toe. Echter, ook leerkrachten verschillen in wie ze zijn, hoe ze denken, wat ze kunnen en wat ze nodig hebben om een zo krachtig mogelijk passend onderwijsaanbod te realiseren.Handelingsgericht begeleiden (HGB) houdt in dat je als IB'er doelgericht kunt afstemmen op die verschillen, gericht op het versterken van motivatie, zelfvertrouwen en competenties. Het is een werkwijze die de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van álle leerkrachten beoogt te verbeteren.In deze TIBtool geven Sonja de Lange en Tijn Nuyens concrete tips hoe je kunt afstemmen op de leerkrachten zonder de doelen uit het oog te verliezen. Het motto is: stimuleren en steunen waar het kan, sturen waar het moet.De kunst is om dat op maat te doen, zonder het eigenaarschap van de leerkracht over te nemen. Handelingsgericht begeleiden is er juist op gericht de eigen kracht van leerlingen, leerkrachten en ouders te versterken. Daarbij gaat het om gespreksvaardigheden, maar ook om coaching on the job, e-learning en hoe je het leren van en met elkaar kunt stimuleren.Aan de hand van praktijkvoorbeelden, aanraders en tools worden begeleiders uitgedaagd om er in de eigen praktijk mee aan de slag te gaan. Het heet niet voor niets 'Handelingsgericht begeleiden', want ook hierbij geldt: waarnemen, begrijpen, plannen en dan realiseren.Sonja de Lange is als trainer en ontwikkelaar werkzaam bij NTO-Effekt. Zij heeft veel expertise op het gebied van Handelingsgericht Werken, Begeleiden en Arrangeren, Constructieve Communicatie en Teamcoaching.Tijn Nuyens is directeur en trainer bij NTO-Effekt. Begeleider van processen en mensen binnen het primair onderwijs.