In menige schoolklas zijn de afgelopen jaren twee werelden ontstaan. Allochtone en autochtone leerlingen mijden elkaar, contacten beperken zich tot de eigen groep. Intussen oordelen de groepen steeds harder over elkaar. Botsingen in de klas die daarvan het gevolg zijn moet de leraar in goede banen zien te leiden. Dat blijkt lang niet eenvoudig. Want wat doe je als een scholier tijdens de wiskundeles een foute opmerking maakt over joden of Marokkanen? Wat zeg je als een leerling roept dat alle buitenlanders het land uit moeten en daarbij een venijnige blik werpt op een klasgenoot meteen kleurtje? Hoe reageer je als iemand de Holocaust ontkent?Dit boek geeft leraren, maar anderen evengoed, handvatten om met dergelijke extreme uitingen om te gaan. Een dertigtal experts uit verschillende kennisinstituten en lerarenopleidingen van hogescholen en universiteiten zijn voor dit boek geïnterviewd. Zij vertellen hoe je radicalisering tijdig kunt signaleren en hoe je bekwaam kunt handelen om de klas, en uiteindelijkde samenleving, bij elkaar te houden.