Waarom hoort filosofie op elke school thuis? Omdat de wereld sterk verandert. Leerlingen redden het niet met lezen, schrijven en rekenen alleen. Ze moeten ook kunnen nadenken, zodat ze hun weg vinden in de 21ste eeuw. Een twintigtal filosofiedocenten legt in dit boek uit hoe je het (na)denken kunt onderwijzen. Het begint altijd met verwondering, stelt een van hen: ´Het ongelooflijke, niet te denken besef bijvoorbeeld dat je er bent, maar dat je er ook niet had kunnen zijn. Die verwondering wil ik bij mijn leerlingen wakker roepen. Als de verwondering wakker geroepen is volgt het ambacht. Spelen met een gedachte zonder haar direct te accepteren of te verwerpen. Een redenering proberen te begrijpen. Een tekst volgen, stap voor stap, zonder er direct een mening over te hebben. Wat staat er? Wat volgt hieruit, wat kwam hiervoor? Ontleden, lezen voor gevorderden. Dat is nuttig natuurlijk. Heel nuttig zelfs. Het is een vaardigheid die je in elke vervolgopleiding kunt gebruiken.´ Met bijdragen van Hubertus Bahorie, Desiree Berendsen, Marijne van Dam, Frans van Dorp, Lieke Hendriks, T.M. van Hummel, Mirjam Jorink , Frans Kusters, Don Kwast, Floor de Nooij, Eva Pallandt, Ine Raangs, Floor Rombout, Joan de Ruijter, Jaron Daniël Schoone, Yoram Stein, Martin Struik, Floris Velema, Alderik Visser en met een inleiding van Erno Eskens en een nawoord van Gert Biesta.