De ouderenzorg staat onder toenemende maatschappelijke en politieke druk. Veranderingen binnen de zorg zijn dan ook onontkoombaar. Van zorgorganisaties wordt verwacht dat men de kwaliteit van de zorg weet te waarborgen. Heldere communicatie en duidelijke afspraken naar cliënt en diens familie, betreffende de geboden zorg, zijn een absolute voorwaarde voor de persoonlijke beleving van deze waarborging.In dit boek wordt het proces - Van hard werken naar bewust werken - ontvouwd dat organisaties heldere en praktische handvatten biedt om de tevredenheid van de medewerkers te verhogen en daarmee de zorg voor de cliënt te verbeteren. De filosofie achter dit proces: Stel de medewerker centraal, zorg dat deze zich gesteund weet, zich waardevol voelt en werkplezier ervaart. Pas dan komt zijn kennis, kunde en vaardigheid werkelijk tot wasdom. Een gevolg hiervan is dat zijn zelfvertrouwen en betrokkenheid toeneemt en daarmee zijn cliënt en diens familie gebaat.Het is van belang om medewerkers bewust te maken van hun professionaliteit, expertise en waarde. "Coaching on the job" biedt hen bovendien hulp in complexe (zorg)situaties en mag dan ook niet ontbreken bij deze manier van werken. Medewerkers voelen zich gesteund en worden creatiever, nemen meer initiatief en durven fouten te maken. Bewust werken betekent doelgericht werken, rekening houdend met alle betrokkenen : de cliënt, diens familie en niet in de laatste plaats, de zorgverlener zelf.