De veerdienst naar Vlieland
‘OVERZEE en toch dichtbij’ gaat over de geschiedenis van de veerdienst op Vlieland. Die is altijd sterk afhankelijk geweest van de dienst op Terschelling, die ook wordt uitgevoerd door Rederij Doeksen. In 1861 kreeg de veerdienst op beide eilanden een soort officiële status doordat een schipper met zijn bottertje een contract afsloot met de Posterijen voor het briefvervoer over en weer naar Terschelling en Vlieland. De eerste postboot was een feit. Tweeëntwintig jaar later, in 1883, in Harlingen was men op dat moment bezig met de aanleg van de stroomgeleidende dam door de Pollen, werd het bottertje vervangen door de stoomboot ‘Terschelling.’
In 1907 nam de veel besproken raderboot ‘Minister Kraus’ de veerdienst over, ook naar Vlieland. Om de verbinding geregelder te maken kreeg Vlieland in 1908 voor het eerst een eigen primitief motorbootje, de eerste ‘Vlieland.’ In 1938 werd de eerste volwaardige nieuwe veerboot voor Vlieland gebouwd, de (kleine) ‘Vlieland,’ waarna nog een aantal volgden, allen getooid met de naam ‘Vlieland’ of ‘Oost-Vlieland.’ In dit met veel historische foto’s geïllustreerde boek een overzicht over de vaak becommentarieerde veerdienst, overzee over een van de moeilijkst bevaarbare zeeroutes van Nederland.
ISBN/EAN: 978-94-91276-62-0
€ 34,50 Henry Drost - Uitgave Flevomedia Harlingen Verschijnt dit najaar