Een passend leerstofaanbod én pedagogisch klimaat voor elke leerling is als het goed is de intentie van elke leraar altijd al geweest. Toch is er wel wat veranderd sinds de invoering van Passend Onderwijs. Vooral in de bewustwording dat elke leerling het recht heeft dat hij - net als de andere leerlingen uit zijn buurt of als zijn gezinsleden - naar de reguliere school mag. Tenzij het echt niet anders kan. Daar was en is Passend Onderwijs om te doen. En dat vraagt iets van de reguliere school. Waar we eerst misschien te snel aan speciaal onderwijs dachten, wordt nu gevraagd om elke leerling in principe 'binnen' te houden. De leerling staat immers centraal en waar een leerling gelukkig is gaat ieder onderwijshart sneller kloppen.
Dit boek wil helpen om passend onderwijs zo goed mogelijk vorm te geven. Heel eenvoudig door meer dan zeventig praktische instrumenten te bieden die meteen in de praktijk van elke dag te gebruiken zijn. Instrumenten voor leraren en voor begeleiders, zoals interne begeleiders, leerlingbegeleiders, ambulant begeleiders, onderwijsassistenten, coaches en onderwijsadviseurs. Instrumenten voor beginnende leraren en studenten. Maar zeker ook voor ervaren collega's en begeleiders, al was het alleen al omdat veel nieuwe inzichten en recent onderzoek in dit boek als basis zijn gebruikt voor nieuwe instrumenten of om bestaande instrumenten up to date te maken.
Deze nieuwe uitgave bouwt voort op de boeken Instrumenten voor Interne Begeleiders, deel I en deel II, die in 2005 (Bokhorst & De Vries) respectievelijk 2008 (De Vries & Heida) verschenen bij HBuitgevers/ThiemeMeulenhoff. Enkele instrumenten hieruit zijn bewerkt, zodat ze weer opgenomen konden worden. De opzet en de inhoud van dit boek zijn nieuw en sluiten aan bij het huidige onderwijs. Vele nieuwe, beproefde instrumenten rondom diverse thema's zijn bijeen gebracht en ontworpen. Ze kunnen een uiterst nuttige rol vervullen in passend onderwijs.
Elk instrument is voorzien van een toelichting en een gebruikersinstructie. Deze zijn van belang om het instrument zo goed mogelijk in te zetten. Voor een verantwoording van de instrumenten wordt in de toelichting steeds verwezen naar de uitgebreide literatuurlijst. Ook om te komen tot verdere kennisverdieping kan deze literatuurlijst nuttig zijn.
Bij dit boek hoort een speciale website waarop de gepresenteerde instrumenten kunnen worden gedownload (gebruik hiervoor de persoonlijke code die voor in het boek is afgedrukt). Zo kunnen de verschillende instrumenten in de praktijk worden gebruikt en op maat worden gemaakt voor elke leerling, groep of school.
De deskundige bijdragen van de volgende personen hebben dit boek nog completer en steviger gemaakt: Aafke Bouwman, Loek Heida, Geke Klapwijk, Karen van Kooten, Erik van Meersbergen, Kees van Overveld, Noëlle Pameijer, Edith Peeters, Marjan Plazier, Marieke Postma, Elke Struyf, Annet de Vroey, Kobi Wanningen en Bert Wienen. Op deze manier is veel expertise gebundeld.