Na Alle nieuwe kunst wordt eerst niet begrepen; na de honderden bladzijden Nieuwe Kunst en het boek en Dutch Art Nouveau and Book Design; na de duizend bladzijden Documentatie Nieuwe Kunst... verscheen de piepkleine bundel Vijf bijdragen over Nieuwe Kunst. Hierin analyseert Ernst Braches het schutblad dat Dijsselhof maakte voor La jeunesse inaltérable et la vie éternelle, met de etsen van Marius Bauer en brengt het sluitstuk aan in de ereboog van Dijsselhofs Diploma voor de Boekhandel. Hij beschrijft en documenteert de vermakelijke geschiedenis van de gedenkbordjes die de Amsterdamse schooljeugd in 1898 kreeg bij de inhuldiging van Hare Majesteit Koningin Wilhelmina; belicht de achtergronden van de luxe-exemplaren in perkament van de Catalogus Huis van Oranje Nassau, gebonden en gedecoreerd door C.A. Lion Cachet, waarvan twee uit het bezit van ‘Perkamentus’ en Gerrit Komrij; en gaat hij in op de ontwikkeling en de techniek van batik op perkament rond 1900 en het gebruik van lithografie daarbij.