Visuele Enterprise Architectuur, is het studieboek over de open methode Dragon1. Dragon1 is een internationaal erkende EA framework standaard voor het werken met Visuele Enterprise Architectuur.Dit boek is specifiek bedoeld voor aankomende en ervaren enterprise architecten en managers. Op gestructureerde wijze behandelt dit boek het nieuwe strategische stuurinstrument Visuele Enterprise Architectuur aan de hand van de methode Dragon1. Dit studieboek zet uiteen wat de toegevoegde waarde is van Visuele Enterprise Architectuur voor het besturen en managen van ondernemingen. Dragon1 heeft als het ware de kracht van communicatiegerichte visualisaties herontdekt en overgenomen uit de bouwkundige architectuur voor het ontwerpen en realiseren van bedrijfstransformaties en ICT-innovaties. Dragon1 is te gebruiken als stuurinstrument op strategisch niveau en als open methode die op eenvoudige wijze kan worden ingebed in een onderneming. Bijvoorbeeld in aanvulling op de eigen wijze van werken onder architectuur waarbij Dragon1 methodische invulling geeft aan het visualiseren en communiceren van architectuur ter ondersteuning van beeldvorming en besluitvorming. Anders dan andere methoden vraagt Dragon1 van de architect veel creativiteit op het gebied van het maken van ontwerpen voor 'bouwwerken' in de onderneming. De architect wordt vanuit Dragon1 aangespoord om op conceptueel niveau een architectuurontwerp te maken waarbij hij, anders dan hij gewend is, principes dient te gebruiken. Bijvoorbeeld conceptprincipes die de uitleg zijn van de gehandhaafde wijze waarop een concept werkt en resultaten produceert. Om ervoor te zorgen dat opdrachtgevers en belanghebbenden op het juiste moment de juiste eisen stellen of ontwerpkeuzes maken, maakt en communiceert de architect visualisaties afgestemd op de gezichtspunten van de belanghebbenden. Dragon1 reikt de architect verschillende visualisatietechnieken aan om concepten, elementen, componenten, technische producten, principes, regels en scenario's te visualiseren. Zo leert de architect ontwerpschetsen, concepttekeningen, principedetails en structuurvisies te maken. De architect leert tevens met Dragon1 om lastige vraagstukken eenvoudiger te visualiseren. Hiervoor is het randvoorwaardelijk dat de architect correct verschil kan maken tussen lastige abstracte architectuurbegrippen, zoals concepten, logische functionele elementen en digitale of fysieke technische componenten. Dit studieboek, voorzien van voorbeelden en deskundige uitleg van deze begrippen, vervult op dit punt een belangrijke rol. Het boek ondersteunt de architect in het op een gestructureerde wijze, stap voor stap, maken van architectuurvisualisaties, afgestemd op de verschillende doelgroepen. De juiste architectuurvisualisaties zorgen ervoor dat opdrachtgevers, programma-managers en specialisten in korte tijd een gemeenschappelijk beeld kunnen vormen ter ondersteuning van beeldvormingsprocessen en besluitvormingsprocessen.