NS is ‘blended’, dat wil zeggen: een combinatie van werkschrift en website.
De website bevat de theorie van schrift en schrijven in hun onderlinge samenhang en behandelt handschrift én – niet meer weg te denken uit onze tijd – typschrift. Ook letteren, de moderne variant van sierschrift, komt aan bod.
De student leert in hoofdstuk 1 en 2 over de drie aspecten proces, materiaal en vorm en verdiept zich in de drie belangrijkste toepassingsgebieden (domeinen) van schrift: handschrift, typschrift en letteren. Hoofdstuk 3 laat de samenhang tussen de aspecten en domeinen zien. Ook die kunnen namelijk niet zonder elkaar!
De website bestaat uit ‘theorie’, maar vooral ook uit veel voorbeelden, filmpjes, afbeeldingen en illustraties. Immers, wie over schrijven leert, leert over de toepassing ervan in het dagelijkse leven.
In hoofdstuk 4 komt de eigen vaardigheid schrijven uitgebreid aan bod. De student oefent de eigen vaardigheid op een onderzoekende en actieve manier aan de hand van de leerlijn ‘Handschriftonderwijs en schrifteducatie’. De leerlijn beschrijft de voorschoolse periode (VE) tot en met het voortgezet onderwijs (VO).
In het werkschrift pas de student de theorie – op zichzelf of anderen – toe, maakt opdrachten bij de theorie, oefent eigen vaardigheid, krijgt zicht op het eigen schrijfproces en dat van anderen en leert wat met het oog op de toekomst voor hem of haar van belang is. Bovendien onderzoekt de student de aspecten van schrift en schrijven en leert zo kritisch ‘naar en achter’ de inhoud te kijken. Dat vergroot het inzicht.