In januari 1970 viel het doek voor de Holland-Afrika Lijn. Op 3 juli 1971 vertrok het ms Nieuw Holland (ex Randfontein) uit Rotterdam naar Azië en kwam daarmee een eind aan de passagiersvaart op Afrika. Het betekende eveneens het slot van een veelbewogen tijdperk van Nederlandse handelsvaart op het meest tropische continent. Deze vaart had een lange traditie, nadat een Noord-Hollandse schipper eind zestiende eeuw - door windstilte gedwongen - in de Golf van Guinee was beland.
Dit eerste deel van een fascinerende en rijk geïllustreerde kroniek verhaalt over de handel in Arabische gom, bijenwas, huiden, ivoor, suiker, stofgoud en slaven onder de vlag van de Geoctroyeerde West-Indische Compagnie (WIC). Over de stichting en moeizame opbouw van de Kaapkolonie in Zuid-Afrika door de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) en het verlies van ervan aan Engeland. Met het strijken van de nationale driekleur op de hoofdtoren van het eeuwenoude handelsfort en slavendepot Elmina aan de Goudkust op 6 april 1872 verloor Nederland zijn laatste bezittingen in Afrika.