Artificial Intelligence (AI) houdt zich bezig met het creëren van computersystemen die taken kunnen volbrengen waarvoor normaal gesproken menselijke intelligentie is vereist. Hoe gaan organisaties met AI om?
Lauren Waardenburg, Marleen Huysman en Marlous Agterberg beschrijven hoe acht grote en hoofdzakelijk Nederlandse organisaties omgaan met het implementeren van AI. Ze besteden aandacht aan de uitdagingen die organisaties tegenkomen bij het managen van AI in de praktijk. Op basis van de praktijkvoorbeelden die ze hebben onderzocht, hebben ze vier kernaspecten ontwikkeld voor het S.L.I.M. managen van AI:
Socio-technische veranderprocessen
Lokaal inzicht
Interdisciplinaire kennis
Moreel bewustzijn.
Ze bieden hiermee handvatten aan organisaties en moedigen ze aan om zich niet alleen bezig te houden met de introductie van AI, maar zich ook te allen tijde af te vragen of dit wel S.L.I.M. gebeurt.
Het boek Het S.L.I.M. managen van AI in de praktijk richt zich op een breed publiek van diegenen die betrokken zijn bij de ontwikkeling, implementatie en het gebruik van AI. In het boek staat een holistisch perspectief centraal. De auteurs gaan in op de vele uitdagingen die er rondom AI zijn: organiseren voor data, het testen en valideren, het creëren van bruggen en de veranderingen in werk.
De kern van het boek bestaat uit praktijkvoorbeelden. De auteurs bieden hiermee een uniek perspectief op wat de introductie van AI in de praktijk voor organisaties betekent. Ze geven antwoord op vragen als: Hoe kom ik aan data? Wanneer is een systeem goed genoeg om daadwerkelijk taken over te gaan nemen? En hoe kunnen mensen worden voorbereid op het werken met AI?
De vier centrale aanbevelingen voor het managen van AI geven de lezer een unieke mogelijkheid om dit binnen de eigen organisatie vorm te geven.