Niet beschikbaar
In haar negentigjarige geschiedenis in Nederland is het daltononderwijs nog nooit zo populair geweest als aan het begin van de eenentwintigste eeuw. Schoolteams en ouders omarmen het daltonprofiel omdat het modern, eenentwintigste-eeuws onderwijs mogelijk maakt. Focus op dalton brengt dit onderwijs in beeld. Het biedt enerzijds achtergrondinformatie over de geschiedenis van het daltononderwijs, de organisatie van de daltonbeweging in Nederland en de daltonkernwaarden, anderzijds geeft het veel concrete beschrijvingen van de daltonpraktijk. Centraal staan de zes kernwaarden van daltononderwijs en het werken met de taak. Het uitgangspunt 'alle tijd is daltontijd' is daarbij een vernieuwende gedachte.Focus op dalton helpt bij het handelingsbekwaam worden als daltonleraar door de daltonpraktijk te beschrijven, maar ook door het waarom en het waartoe van die praktijk voor het voetlicht te brengen. Het boek zal in veel personeelskamers van daltonscholen een bron van inspiratie zijn om het daltonconcept verder uit te bouwen. Voor scholen die op weg zijn om daltonschool te worden zal het een belangrijke bron van kennis zijn. Focus op dalton geeft een totaalbeeld van daltononderwijs nu en in de nabije toekomst. Om die reden is het boek uitermate geschikt voor in de daltonwereld instromende leraren en studenten. Geïnteresseerde ouders kunnen in het boek meer te weten komen over het 'why, what and how' van daltononderwijs.René Berends en Hans Wolthuis zijn beiden werkzaam aan de Academie voor Pedagogiek en Onderwijs van Saxion in Deventer en als daltonopleider betrokken bij opleidingen, begeleidingstrajecten en netwerken voor pabo-studenten, daltonleraren, -coördinatoren en -directeuren in het land. Wolthuis is tevens lid van het bestuur van de Nederlandse Dalton Vereniging en betrokken bij de professionalisering van daltonvisiteurs voor primair en voortgezet onderwijs. Berends is tevens als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Daltononderwijs en Onderwijsvernieuwing van Saxion.