Taal begint thuis. Er zijn echter grote verschillen tussen de taal die kinderen van huis uit meekrijgen. Kinderen van ouders met minder opleiding en hulpbronnen zijn in het nadeel in vergelijking tot hun leeftijdgenoten met hoger opgeleide ouders. Dit kan leiden tot kansenongelijkheid. De rol van ouders in de taalontwikkeling van hun kind staat centraal in het programma waarover dit boek gaat: Thuis in Taal.
Deze aanpak is samen met leraren in de praktijk van de (voor)school ontwikkeld en gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. De bedoeling is om leraren te inspireren en hen te bekwamen om partnerschapsrelaties met ouders aan te gaan ter ondersteuning van de taalontwikkeling van hun jonge kinderen. Het klinkt logisch en eenvoudig, maar in de praktijk blijkt dat veel leraren dit lastig vinden en veel kennis die er wel is nog niet toepassen.
De auteur, Martine van der Pluijm, heeft een aanpak ontwikkeld die bestaat uit zeven stappen waarmee iedere professional die werkt met jonge kinderen een samenwerkingsrelatie kan opbouwen met de ouders die bijdraagt aan een rijkere taalomgeving voor kinderen. Het boek beschrijft de achtergronden, de stappen en de opgedane ervaringen en kennis. Het staat boordevol tips, aangevuld met extra (film)materiaal die via de QR-codes in het boek te bekijken zijn.
Het programma Thuis in Taal bouwt voort op de gemeenschappelijke belangen en kennis van leraren en ouders. De aanpak stimuleert om de stappen procesgericht toe te passen op een manier die past bij jouw praktijk. De partnerschapsrelaties die zo ontstaan helpen jonge kinderen zich beter thuis te voelen in taal.