De sluipende crisis

Waarom het onderwijs niet beter wordt

Voorzijde
15,45
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789490120313
Uitgever: Phronese, Uitgeverij
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: René Kneyber Dorien Zevenbergen
Druk: 1
Pagina's: 104
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2018
NUR: Onderwijs en opvoeding

Tien jaar na het beroemde rapport-Dijsselbloem is het nog steeds slecht gesteld met het onderwijsbeleid. De onderwijskwaliteit op tal van gebieden daalt of blijft gelijk. Allerlei recente pogingen om het onderwijs te verbeteren, zoals de rekentoets en het lerarenregister, strandden.

Als verklaring voor dit falen wijst ‘Den Haag’ vaker dan niet de beschuldigende vinger naar besturen, scholen en leraren; zij zouden de reden zijn dat de overheid zijn ambities niet kan waarmaken. Maar in dit essay pleiten de auteurs voor een ander

perspectief. Zij laten zien hoe falend beleid besturen, scholen, leraren en leerlingen telkens tot mislukken verdoemd, en dat een gebrek aan lerend vermogen van de overheid hieraan ten grondslag ligt.

René Kneyber (1978) is docent wiskunde, kroonlid van de Onderwijsraad, en columnist voor Trouw. Hij schreef diverse boeken waaronder Het Alternatief. Weg met de afrekencultuur in het onderwijs! en Toetsrevolutie.

Dorien Zevenbergen (1985) is beleidsadviseur onderwijs en heeft gewerkt bij het Ministerie van OCW, de gemeente Amsterdam en de Onderwijsinspectie.