Het Handboek RTTI biedt scholen instrumenten om het leerpotentieel van iedere leerling maximaal te benutten. Voor een optimaal leerproces is het van belang de te behalen (cognitieve) niveaus (aan) te kunnen duiden en in één taal over leren te spreken.
Met RTTI worden de verschillende cognitieve niveaus overzichtelijk ingedeeld. Er wordt beschreven hoe je in de praktijk aantoonbaar opbrengstgericht kunt werken als leerling, docent, team, vakgroep, schoolleider en bestuurder.
Hoe borg ik de kwaliteit van toetsen? Hoe maak ik van elke toets een formatieve toets? Hoe weet ik of toetsen voldoende determineren? Hoe krijg ik zicht op de leerontwikkeling van iedere leerling? Hoe realiseer ik gerichte en effectieve feedback voor alle leerlingen? Hoe geef ik een verantwoorde en transparante diagnose aan leerlingen, collega's en ouders? hoe verbeter ik de doorlopende leerlijn? Hoe realiseer ik een effectieve doorstroom: elke leerling op de juiste plaats? Hoe kan ik praktisch differentiëren? Hoe vergader ik effectiever? Hoe krijg ik leerlingen gemotiveerder? Hoe geef ik vorm aan een lerende, opbrengstgerichte organisatie?
Dit handboek geeft op deze en vele andere vragen die je als docent en schoolleider tegenkomt een duidelijk antwoord, met praktische formats ter ondersteuning.