Oog voor kleur

Diversiteit, inclusie en kansengelijkheid in het onderwijs

Voorzijde
31,00
Leverbaar vanaf 28 februari 2025
Met 5% studentenkorting
voor 29,45 i
+
Bestel
ISBN: 9789465070186
Uitgever: Uitgeverij Van Gorcum
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Farah Ramezani
Druk: 1
Pagina's: 192
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2025
NUR: Onderwijs en opvoeding

Wat betekent het écht om diversiteit, inclusie en kansengelijkheid te laten werken? Wat gebeurt er als we deze woorden omzetten in daden?

Diversiteit, inclusie en kansengelijkheid zijn steeds belangrijkere thema's in de huidige maatschappij en vooral in het onderwijs. De wereld is divers en scholen worden geconfronteerd met de uitdaging om leeromgevingen te creëren die recht doen aan deze diversiteit.

'Oog voor kleur' verkent vragen die er écht toe doen, zoals: hoe ga je om met diversiteit in de klas? Hoe herken je onbewuste vooroordelen? Op welke manieren tackel je microagressies? Wat is de beste aanpak om discriminatie en uitsluiting te bestrijden? Ook thema’s als kansenongelijkheid, polarisatie en intersectionaliteit komen aan bod.

In dit boek worden deze complexe thema’s tastbaar en relevant. De auteur stelt prikkelende vragen die je aan het denken zetten en moedigt je aan om wat je leert direct toe te passen in je eigen leven en werk. Door heldere definities te combineren met concrete voorbeelden daagt ze je uit om je eigen rol en impact in het onderwijs te heroverwegen en biedt ze inzichten die elke onderwijsprofessional nodig heeft om bij te dragen aan het verkleinen van ongelijkheid.

'Oog voor kleur' helpt je verder te kijken dan woorden en echt werk te maken van een inclusieve onderwijsomgeving die diversiteit erkent, benut en waardeert.

Over de auteur

Farah Ramezani is een ervaren opleidingskundige en oprichter van Ravilok, een trainings- en ontwikkelingsbureau gespecialiseerd in diversiteit en inclusie. Met een achtergrond in het ontwerpen van leer- en ontwikkelprogramma's heeft Farah zich de afgelopen jaren volledig gericht op het verbeteren van inclusieve onderwijsomgevingen.