'Lastige bromvliegen in de klas' gaat over vraagstukken die elke leerkracht in de lespraktijk kan tegenkomen. Wat kan je doen als je het idee hebt dat je leerlingen onderpresteren? Of als ze hun werk vaak na de afgesproken datum inleveren? Wat is er echt nodig om leerlingen zakelijke teksten te laten begrijpen en hoe voorkom je daarbij ongelijkheid tussen jongeren uit kansarme en -rijke milieus? Wat moeten we in het onderwijs aan met digitale programma’s als ChatGPT?
Dit boek laat zien hoe je dergelijke vraagstukken kunt aanpakken met behulp van de bromvliegmetafoor. Zo kunnen luie bromvliegen actief zijn in lessen waar leerlingen niet zo veel doen. En is de tijdsbromvlieg volop aanwezig wanneer jongeren langere tijd aan een opdracht mogen werken. Wat kunnen we leren van deze bromvliegen? Waar komen ze op af? In welke mate veroorzaak jij als docent de aanwezigheid van die bromvliegen? Welke oplossingen zijn er en hoe meet je het effect daarvan?
'Lastige bromvliegen in de klas' is bedoeld voor leerkrachten in het vo, mbo en hbo die willen weten hoe je leerlingen en studenten kunt motiveren om aan het werk te gaan. Geholpen door kleine interventies uit de gedragswetenschap kun je grote veranderingen in de klas teweegbrengen.
Over de auteur
Remco Broesder heeft 25 jaar lang gewerkt als leerkracht AVO in het vo en 5 jaar als leerkracht Nederlands in het mbo. Tussendoor is hij zes jaar als trainer/consultant, studentenbegeleider en relatiebeheerder Samen Opleiden verbonden geweest aan hogeschool Windesheim in Zwolle. Tijdens zijn onderwijsloopbaan heeft Remco een uitgebreid denkkader opgebouwd over didactische strategieën die effectief zijn met het oog op leerlingenresultaten.