Van de trap tot het dagboek.
Mijn banden met Johannes Vermeer en zijn dochter Elisabeth.
Reis met me mee naar het huis van mijn grootouders in Den Haag, waar ik als kind altijd gefascineerd was door drie prachtige reproducties van Johannes Vermeer’s werken die hun trap versierden.
Gezicht op Delft, Het Melkmeisje en Meisje met de Parel waren als oude vrienden die me elke keer
begroetten bij een stap naar boven of naar beneden.
Het leek alsof deze schilderijen mij een verhaal vertelden over de Delftse afkomst van mijn opa, en ze waren een eindeloze bron van inspiratie en bewondering. Toen ik in februari 2023 de kans kreeg om de prachtige Vermeer tentoonstelling in het Rijksmuseum in Amsterdam te bezoeken, voelde het als een vrolijk
weerzien. De schilderijen hingen daar in een perfecte tijdlijn, een tijdlijn die mij al Vermeer’s geheimen onthulde, inclusief het mysterie van het Meisje met de Rode Hoed.
Ik nodig u uit het resultaat ervan hier te lezen en bekijken.
Met veel plezier,
Constance Willems