Jaren geleden ontmoette ik, tijdens een lezing in Amsterdam, een jonge Fransman die een actrice gekend had bij wie ik als au-pair in Parijs in huis had gewoond en met wie ik lang was blijven omgaan. Zij had een onuitwisbare indruk op hem gemaakt maar door haar overlijden was hij niet in de gelegenheid geweest haar nader te leren kennen.
Voor mij was deze vrouw van beslissende invloed geweest in een belangrijke fase van mijn leven. Ik was al begonnen aan een boek over haar en over die periode uit mijn jeugd waarin zij voor mij als een reddende engel was. Wij spraken af dat ik hem van de vorderingen op de hoogte zou houden.
Dit autobiografische verhaal over beslissende jaren uit mijn jeugd maakt duidelijk hoe mij dit overkwam en waarom ik aan Simone, de actrice die de hoofdpersoon is in mijn verhaal, de naam van de godin Demeter heb gegeven. Daardoor kon ik ook aan mijn eigen rol als haar dochter Persephone, de godin van de onderwereld, vorm en zin geven.
Want na mijn ontmoeting met haar en mijn terugkeer naar Nederland kwam ik door een toeval in aanraking met het werk van de toen nog onbekende markies de Sade. Ik schreef er een klein artikeltje over en heb, daartoe verzocht door een uitgever, een boek over deze omstreden figuur gepubliceerd: 'een portret in brieven en documenten'. Dit boek was al spoedig uitverkocht. Ook vertaalde ik enkele romans van hem, waaronder het boek 'Justine, of de tegenspoed der deugdzaamheid' dat nog steeds beschikbaar is. Mijn vroegste jeugd is van beslissende invloed geweest op mijn verdere ontwikkeling maar ik ben, niet alleen door de ontmoeting met de actrice Simone, ook op velerlei wijze geholpen bij het vormgeven van mijn leven en uitdrukken van mijn gevoelens en interesses. Daarvoor ben ik dankbaar.