In dit boek worden ontwerpkenmerken beschreven van affectieve leerervaringen die hbo-studenten voorbereiden op beroepssituaties waarin sprake is van een waardenconflict. Affectieve leerervaringen - waarin affect zowel een innerlijk, privé-aspect als een uiterlijk, publiek aspect heeft - moedigen studenten aan om zich te concentreren op hun eigen persoonlijke gevoelens en hun persoonlijke waarden, én om deel te nemen aan affectieve interacties waarin studenten met anderen delen wat ze voelen. Affectieve leerervaringen over waardeconflicten in hbo curricula worden momenteel vanuit een voornamelijk cognitivistisch perspectief aangeboden, waarbij gevoelens objectief en extern worden besproken in relatie tot het waardeconflict zelf en niet subjectief vanuit de persoon. Hierdoor hebben studenten vaak een innerlijke distantie bij een waardenconflict, waardoor gevoelens onbewust hun waardengestuurde professionele standpunten beïnvloeden. Door studenten bewust te laten worden van de eigen gevoelens die een rol spelen bij een waardeconflict leren ze om bewust affectief betrokken te zijn bij waardeconflicten die ze later in hun professionele beroepspraktijk tegen kunnen komen.