Inclusie op school is meer dan een concept: het streeft naar een wereld waarin elk individu, ongeacht achtergrond of vermogen, kan groeien in een ondersteunende leeromgeving. In dit boek verkent Lise Dutoo de essentie van inclusief onderwijs en biedt ze vooral praktische inzichten en strategieën voor leerkrachten in het basisonderwijs, om diversiteit, gelijkheid en rechtvaardigheid te bevorderen.Met wetenschappelijke onderbouwing, inspirerende praktijken en direct inzetbare praktische hulpbladen toont dit boek hoe inclusie niet alleen een ethische verplichting is, maar ook een bron van verrijking en groei voor iedereen. Onderwerpen zoals een inclusieve cultuur creëren, lesmaterialen aanpassen en omgaan met diversiteit worden uitgebreid en toepasbaar besproken.Dit boek ondersteunt leerkrachten op een haalbare manier en helpt hen een klimaat te creëren waarin elk kind zich gezien en gewaardeerd voelt. Het is een essentiële leidraad voor iedereen die wil bijdragen aan een inclusief en rechtvaardig onderwijssysteem.Over de auteurLise Dutoo is onderwijskundige (bachelor secundair onderwijs Arteveldehogeschool Gent en educatieve master Katholieke Universiteit Leuven). Met een passie voor het pedagogische onderwijsdomein. Ze gelooft sterk in de kracht van inclusie en is vastbesloten om bij te dragen aan positieve veranderingen in het onderwijsveld. Haar praktische ervaring als (leer)ondersteuner bezorgde haar waardevolle inzichten in het onderwijsdomein, die ze graag met het veld deelt.