Ode aan meesterfotograaf Werner Mantz
In de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw verwierf fotograaf Werner Mantz (1901–1983) bekendheid als architectuur- en industriefotograaf. Zijn fotografie neemt in de geschiedenis een unieke plek in door zijn beeldtaal, gebruik van natuurlijk licht en vakmanschap. Mantz was een van de belangrijkste fotografen van het Nieuwe Bouwen en sloeg de brug tussen de vaak anonieme opdrachtfotografie en die van de modernistische, artistieke avant-gardebewegingen van het interbellum zoals het Bauhaus. In de jaren zeventig wordt Mantz zelfs de missing link in de internationale fotogeschiedenis genoemd.
Tot op heden beperkten presentaties van zijn beelden zich tot thematische delen van zijn omvangrijke oeuvre. Deze monografie brengt daar verandering in en toont voor het eerst de veelzijdigheid van zijn werk. Werner Mantz – The Perfect Eye omvat ruim driehonderd overwegend vintage beelden, gaande van architectuurfotografie, reclamefoto’s en portretten van jong en oud, over industrie en mijnbouw, religieuze onderwerpen, winkels, restaurants en interieurs, tot wegen, openbare ruimten, landschappen en reisfoto’s. Het lijdt geen twijfel dat het oeuvre van Mantz tot de canon van de internationale fotografie behoort.
Met tekstbijdragen van Frits Gierstberg, Stijn Huijts, Huub Smeets, Charlotte Mantz en Clément Mantz.
Werner Mantz – The Perfect Eye is de publicatie bij de overzichtstentoonstelling van Werner Mantz in het Bonnefanten in Maastricht van 25 september 2022 tot 26 februari 2023.