Over Schone Kunsten en modernisme
De tientallen bouwwerken van de architect Joseph Diongre (1878-1963) hebben ontegensprekelijk hun stempel gedrukt op het uitzicht van de openbare ruimte in Brussel in de eerste helft van de twintigste eeuw. Naast monumenten en kerken, tientallen burgerwoningen en sociale woningen, scholen, een gemeentehuis en een tuinwijk in onze hoofdstad is deze ambitieuze vakman vooral bekend geworden door de constructie van het Flageygebouw in Elsene.
Zijn bouwstijl wordt doorheen de tijd steeds persoonlijker en combineert hij klassieke en moderne stijlelementen zonder het harmonisch geheel van het project uit het oog te verliezen. Voor het eerst verschijnt een overzichtswerk van deze mysterieuze schepper die net voor zijn dood zijn volledige archief vernietigde. Er gaat ook aandacht uit naar zijn persoonlijk leven.
Deze publicatie kwam tot stand in nauwe samenwerking met het Willemsfonds van het Brussels gewest.
Le style Beaux-Arts à l’épreuve du modernisme
Dans la première moitié du vingtième siècle, les dizaines de bâtiments de l’architecte Joseph Diongre (1878-1963) ont indubitablement marqué l’espacepublic bruxellois de leur emprunte. L’homme de métier amitieux est surtout connu comme l’auteur du bâtiment « Flagey » à Ixelles, mais on lui doit aussi des monuments et des églises, des maisons particulières et des habitations sociales, des écoles, une maison communale et une cité-jardin.
Avec le temps, son style est devenu toujours plus personnel, en combinant des éléments classiques et modernes sans perdre de vue l’harmonie générale du projet.
Cette première publication consacrée à l’ensemble de l’oeuvre de ce créateur énigmatique, lui qui détruisit toutes ses archives avant de mourir, a vu le jour en étroite collaboration avec le Willemsfonds de la région de Bruxelles-Capitale.