Er is iets vreemds aan de hand in de pedagogiek: hebben we de gewoonte om jongeren die zichzelf pijn doen uit te sluiten van fijne groepsactiviteiten? Hebben we de neiging om kinderen die angstig zijn te straffen? Hebben we het idee dat een beloningssysteem werkt om verdriet bij jongens en meisjes te stoppen? Nee, want we beseffen dat die interventies te weinig ondersteunend zijn en zelfs verwondend kunnen werken.
Voor gedragsmoeilijkheden is dat net hetzelfde. Een Verfijnde Pedagogiek voor moeilijk gedrag in het werkveld dringt zich op. Een pedagogische evolutie is nodig, zodat alle kinderen en jongeren de ondersteuning krijgen waar ze recht op hebben. In boek 1 van Sprekende harten, strijdende zwaarden maakten we ons de taal van moeilijk gedrag eigen. Gedragsmoeilijkheden werden ontcijferd als een verborgen hulpvraag. Dit nieuwe boek reikt zowel curatieve als preventieve pedagogische interventies aan om moeilijk gedrag zoveel mogelijk overbodig te maken in onderwijs, opvoeding en hulpverlening. Verschillende praktijkvoorbeelden worden toegelicht, meerdere praktijksystemen worden getransformeerd. Toepassingen van Verfijnde Pedagogiek bij moeilijk gedrag is een inspiratiegids die concrete, toepasbare antwoorden zoekt op de vraag die in het werkveld steeds terugkomt: ‘Ja, maar wat moeten we nu dóén?’
Katelijne Van Lommel is kinderen jeugdpsychologe. Door haar verankering in het buitengewoon, gewoon en hoger onderwijs en de kinderpsychiatrie kon ze zich uitgebreid specialiseren in de materie van moeilijk gedrag. Dit weerspiegelt zich concreet in een pedagogische opleiding van het werkveld.