Ondernemers en managers helpen begrijpen wat strategie nu eigenlijk is: dat is het doel van dit boek. Belangrijker nog, Wim Buekens geeft een antwoord op de vraag hoe je een strategie kunt laten werken en hoe je de mensen die ermee te maken hebben beter kunt betrekken en inspireren.
Een strategie formuleren die een duurzaam concurrentievoordeel oplevert is één ding. We weten echter allemaal dat veel goed geformuleerde strategieën bij de uitvoering toch mislukken. Maar het is niet omdat iets moeilijk is, dat het ook onmogelijk is. Dit boek vertrekt van het paradigma ‘Understand, Choose, Commit and Inspire’. Het is bedoeld om het begrip strategie dichter bij de mensen in de organisatie te brengen. Medewerkers op alle niveaus moeten een grotere rol kunnen spelen en betrokken worden, zodat de organisatie op lange termijn succesvol blijft.
De verschillende visies en modellen in dit boek worden geïllustreerd met talrijke voorbeelden, aangevuld met meer dan vijftien casussen van zowel kleine als grotere ondernemingen. De inspirerende quotes en reflecties bieden lezers niet alleen inspiratie, maar ook tools en inzichten om hun strategie met succes onder de knie te krijgen.
Wim Buekens heeft een jarenlange ervaring op het gebied van strategie. Hij werkte gedurende meer dan tien jaar binnen de vakgebieden strategie en ondernemerschap aan Vlerick Business School en geeft nu les aan HoGent en Erasmus Hogeschool. Voor hij begon met lesgeven, werkte hij als strategy consultant en manager voor meerdere internationale ondernemingen. Momenteel begeleidt hij ook CEO’s en ondernemers bij het bepalen van hun strategie, niet alleen als consultant, maar ook in de raad van bestuur van een aantal organisaties. Hij was ook docent aan universiteiten en business schools in verschillende Europese steden (Cambridge, Toulouse, Parijs, Madrid, Sibiu …).