Dit boek biedt (toekomstige) filosofieleraren de nodige handvatten, uitgewerkte voorbeelden en inspiratie om het filosofisch denken bij leerlingen te stimuleren. Elk hoofdstuk behandelt één typisch filosofische leeractiviteit, zoals begrippen definiëren, classificaties maken, gedachte-experimenten uitvoeren, paradoxen oplossen, morele dilemma’s bespreken enzovoort. Hierbij wordt telkens uitgelegd wat deze leeractiviteit inhoudt en hoe die in de klas kan worden ingezet. Vervolgens wordt deze uitleg concreet gemaakt aan de hand van voorbeeldoefeningen en filowijzers: handleidingen, stappenplannen of instructies die een leidraad vormen voor leerlingen en/of leraren bij het maken van de oefeningen.
Filowijzer komt tegemoet aan de behoefte aan didactische tips en bruikbaar lesmateriaal om te filosoferen in de klas. Op basis van zijn ruime ervaring met filosofieonderwijs toont Koenraad Roelands hoe de kritische en creatieve denkvaardigheden van leerlingen met succes kunnen worden aangescherpt.