Deze methode is bedoeld als lesmethode voor groep 5 of hoger van de basisschool, met vier afzonderlijke hoofddoelstellingen:
I. Voldoen aan een heel aantal van de SLO-doelen, behorende bij het vakgebied ‘Programmeren’.
II. Informatie over de werking van het internet verkrijgen.
III. Lesgeven omtrent media-wijsheid.
IV. Kennis over de terminologie (moeilijke woorden) rondom internet en computers vergroten.
Bij het vakgebied programmeren denken we al gauw aan ingewikkelde codes schrijven. Maar als u kijkt naar doelstellingen van het S.L.O., dan ontdekt u dat de titel ‘programmeren’ een beetje onhandig is gekozen. Het gaat namelijk vooral om het zogenaamde ‘computational thinking’, en niet om daadwerkelijk programmeren. Het gaat dus om het verkrijgen van inzicht in de ‘denkwijze’ van een computer.
Tijdens het maken van deze methode waren er een aantal uitgangspunten:
1. Het werken aan een flink aantal S.L.O.-doelen.
2. Ook voor leerkrachten die helemaal niets hebben met programmeren, moet deze methode gemakkelijk te gebruiken zijn.
3. Zo weinig mogelijk digitale middelen inzetten (de uitzondering is het gebruik van een digibord/beamer om de PowerPoints aan de klas te laten zien).