Leren lezen is in deze aanpak vanaf het begin gericht op betekenis toekennen aan (gedrukte) woorden. Dat is immers de reden dat je iets leest, zodra je dat kunt. Dit perspectief geeft kinderen die gaan leren lezen de motivatie om zich daarvoor in te spannen. Tegelijk blijft het daardoor verbonden met hun mondelinge taalgebruik en kennis van woorden en hun betekenissen en effecten. Door die verbondenheid met andere taalvaardigheden loont samenwerken de moeite, doordat ze elkaar zo kunnen aanvullen en op ideeën brengen. Lezen mag niet een geïsoleerde positie krijgen, want het gaat om taal in allerlei facetten. Om die reden is het onderscheid tussen techniek en begrip bij het lezen niet wenselijk. Die techniek wordt juist gevoed door het herkennen van de betekenis van de tekst. Dat gaat niet vanzelf, maar vraagt wel interventies en oefenvormen die dit stimuleren en faciliteren.
Ondersteunende materialen, als gebruiksmateriaal of inspiratie voor eigen aanpassingen, zijn (gratis) te downloaden op www.hettaallab.nl.
In het voorafgaande traject rond klanken, klankgroepen en letters, kan gebruikt worden gemaakt van Op zoek naar klanken en letters, van dezelfde auteur.